Top billede

BMW forrest i kampen mod overflødige kilo

Den nye BMW 5-serie Sedan er lettere end forgængeren. Hemmeligheden er intelligente konstruktioner og nye materialer

BMW’s nye 5-serie Sedan er blandt verdens mest avancerede konstruktioner, ikke mindst når det gælder undervogn og grundlæggende konstruktion.

Målet er at skabe den stiveste og letteste undervogn, så hjulophængene har de bedste arbejdsbetingelser for at give chaufføren den køreoplevelse, som man forventer hos BMW. Det har medført, at en stribe detaljer er blevet ændret og designet på en mere smart måde, hvor man eksempelvis benytter færre dele.

Bilen er designet ud fra principperne i, hvad BMW kalder Efficient Ligthweight Concept.

Derfor er der brugt en stribe af forskellige typer af materialer såsom aluminium, højstyrkestål, magnesium og kompositmaterialer med en udstrakt brug af genanvendte materialer.

Totalt er vægten bragt ned med op til 100 kg afhængig af model, selv om den nye BMW 5-serie Sedan er lidt større i dimensionerne end forgængeren. Eksempelvis er bredden øget med 6 mm, og afstanden mellem akslerne er blevet 7 mm længere. Når det gælder bagagerummet, er rummeligheden vokset med ekstra 10 liter.

Samtidig er stivheden i den ny model øget markant, og den såkaldte ikke-affjedrede masse i konstruktionen er gjort mindre.

 

Aluminium i lette døre

BMW 5-serie Sedan benytter i vid udstrækning aluminium i konstruktionen i samspil med stål. Både motorklap og bagagerumsklap er udført i aluminium.

I dørene benyttes der højstyrkestål i den indre konstruktion, mens selve de udvendige plader er laserskåret i aluminium. Det har givet dørene en meget lav vægt på blot 6 kg inklusive hængsler, hvilket sætter ny rekord for vægtbesparelse i klassen.

Siden 1973 er BMW 5-serie Sedan blevet bygget på Dingolfing fabrikken i Tyskland. Op til produktionsstart er fabrikken blevet udbygget med nye miljøvenlige robotter, der foruden svejsning udfører ultrapræcis limning af konstruktionsdetaljer.

Overordnet set er den samlede miljøpåvirkning fra produktionen af BMW 5-serien reduceret med 15 pct. Det er blandt andet sket ved en udstrakt brug af genanvendte materialer. For aluminiumsdelene i bilen er der tale om en genanvendelsesprocent på 50. Totalt er det muligt af genanvende 95 procent af den nye BMW 5-serie Sedan, når den engang om mange år skal skrottes.

Lignende artikler
- Avanceret køreglæde og luksus i BMW’s business-bil
- BMW 5-serie Sedan er en verden af luksus og sport
- To fingre er nok… resten klarer bilen
- Affjedring i verdensklasse