BMW 5-serie Sedan kan selv styre, bremse og undvige ulykker. Du kan derfor næsten overlade den kedelige kørsel til BMW. Systemerne bygger på computere, kameraer og stribevis af sensorer
Mængden af biler på vejene stiger. Sidste år steg trafikken på danske motorveje med omkring fire pct., og siden 2007 er der tale om en stigning i trafikken på 22 procent*.
Vi tilbringer derfor flere og flere kilometer i langsom køkørsel, hvor glæden ved at køre bil er reduceret til et spørgsmål om afstand til den forankørende, og hvilken musik du foretrækker.
Heldigvis er den nye BMW 5-serie Sedan blandt de mest selvkørende i klassen. Det betyder, at du på eksempelvis motorvej kan nøjes med to lette fingre på rattet. Resten klarer bilen.
Har man aldrig prøvet en bil med selvkørende funktioner, kan det virke grænseoverskridende, at bilen selv styrer efter striberne i vejen og holder afstanden til den forankørende. Men hurtigt vænner man sig til at kunne slappe mere af bag rattet og lade bilen både overhale, holde afstand og blive i den korrekte bane, selv om vejen drejer.
Stribevis af systemer
Grundlaget for al selvkørende teknik i moderne biler er kameraer, sensorer og computere, der ved at sammenligne billeder har lært, hvordan alle situationer i trafikken ser ud.
Desværre bliver udstyret belagt med høj afgift i Danmark, så derfor er den slags sikkerheds- og komfortudstyr forholdsvis kostbart.
Fra fabrikken kommer alle modeller med nødbremse, der advarer og bremser for biler, fodgængere mv. ved hastigheder fra 5 op til 80 km/t.
Næste trin i BMW’s komfort og sikkerhedsunivers er såkaldt Driving Assistant og Driving Assistant Plus, der er ekstraudstyr.
Systemerne indeholder en adaptiv radar- og kamerastyret fartpilot, der er blandt det mest avancerede på markedet.
Med disse systemer kan bilen selv styre og holde øje med omgivelserne op til 210 km/t.
Ved langsom køkørsel behøver systemet ingen vejstriber for at følge bilen foran, og går trafikken helt i stå, kan din BMW 5-serie Sedan holde helt stille op til 30 sekunder og selv fortsætte kørslen, når bilen foran sætter i gang. Efter de 30 sekunder skal du selv aktivere den selvkørende funktion eksempelvis ved et let tryk på speederen.
Bilen aflæser i øvrigt selv den påbudte hastighed og kan nedsætte eller øge farten i henhold til lokal skiltning. BMW har her valgt en løsning, hvor du selv kan gå ind og korrigere med op til 15 km/t plus/minus. Det betyder, at du eksempelvis på motorvej med 130 km/t som makshastighed kan vælge, at bilen skal holde 125 km/t i stedet for.
Uanset, hvilken fart du har valgt, vil BMW 5-serie Sedan holde øje med omgivelserne og vil først advare dig og endelig aktivt styre uden om (Driving Assistant Plus), hvis andre er på vej til at køre ud foran eller ind i bilen.
*Statsvejnettet november 2016/Vejdirektoratet
Lignende artikler
- Avanceret køreglæde og luksus i BMW’s business-bil
- BMW 5-serie Sedan er en verden af luksus og sport
- Affjedring i verdensklasse
- BMW forrest i kampen mod overflødige kilo