Top billede

Affjedring i verdensklasse

Konkurrenterne er nødt til at bruge affjedring med luft for at skabe sport og komfort. BMW holder fast i klassisk affjedring med mulighed for elektronisk dæmpning

Sportsvogn forklædt som businessclass. Verdens mest velkørende sedan… Jo, BMW 5-serie Sedan har altid været den bil i klassen, der tilbød mest underholdning for chaufføren.

Tidligere betød det dynamiske fokus på undervognen, at bagsædet var lidt klemt, men den nye BMW 5-serie Sedan er vokset og tilbyder også et godt bagsæde, uden at skarpheden er forsvundet i bilens måde at køre på.

Den klassiske opbygning med baghjulstræk og en 50/50 fordeling af vægten mellem akslerne giver undervognen de perfekte arbejdsbetingelser. I en forhjulstrukket bil skal forhjulene både styre og trække bilen, mens baghjulene i BMW‘en blot skal overføre kræfterne. Som noget nyt kan næsten alle modeller også leveres som 4-hjulstrukne (ikke 530e og 520d ED).

 

Styrer på alle hjul

Hvis du gerne vil have din BMW 5-serie Sedan til at opføre sig endnu mere sportsligt på vejen, er medstyrende bagaksel fremover en mulighed.

Bag navnet Integral Active Steering gemmer sig et system, der drejer baghjulene med op til tre grader i begge retninger. Er hastigheden under 60 km/t, drejer baghjulene modsat af forhjulene, hvilket giver en let og meget direkte styring. Kommer hastigheden over, styrer bagakslen sammen med forhjulene for at sikre bedst mulig stabilitet. Integral Active Steering kan også kombineres med BMW’s 4X4, der hedder xDrive.

Som standard har alle BMW 5-serie Sedan den mest præcise affjedring i form af nyudviklet double-wishbone foran produceret i letmetal.

Det sikrer ultrapræcis kontrol med hjulets vinkler uanset hvor meget kraft, der overføres.

Sammenlignet med forgængeren er sporvidden øget mellem 3 og 5 mm, og den samlede oplevelse er endnu mere sportslig med et styretøj, der præcist formidler, hvad forhjulene foretager sig samtidig med, at komforten er i top. I samspil med en nyudviklet multi-link bagaksel er komforten den bedste nogensinde i BMW 5-serie Sedan, og krængning er holdt på et absolut minimum.

Kan du ikke få sport nok, så kan BMW 5-serie Sedan leveres med sænket M Sport affjedring, der giver endnu mere dynamisk køreoplevelse. Med M Sport følger støddæmpere, der tilpasser sig vejen, men man kan også selv vælge mellem en mere komfortabel eller dynamisk affjedring i Dynamic Damper Control.

Overbygningen hedder Adaptive Drive System, der foruden valgfri dæmpning også indeholder en nyudviklet krængningsstabilisator. Tidligere virkede stabilisatoren via hydraulik, men nu er systemet elektrisk funderet, hvilket giver en lettere og hurtigere funktion. Samtidig er systemet langt bedre til at modvirke bevægelser i karrosseriet, der skyldes ujævnheder, som kun ’’rammer’’ hjulene i den ene side af bilen.


Lignende artikler
- To fingre er nok… resten klarer bilen
- BMW forrest i kampen mod overflødige kilo
- Avanceret køreglæde og luksus i BMW’s business-bil
- BMW 5-serie Sedan er en verden af luksus og sport